Kesä on kääntynyt kohti syksyä. Vettä on tullut sopivan
riittävästi meikäläisen kuusentaimille, lomalaisille kenties vähän liikaakin. Helsingin
olympiakesä 1952 oli muistini mukaan juuri samanlainen.
Elokuu tuo etsimättä mieleen elonkorjuun. Olen sitä
ikäluokkaa että olen nähnyt hyvinkin alkuperäistä elonkorjuuta. Olen leikannut
sirpillä ruista, ollut ajamassa lyhteitä riiheen, ahtaamassa niitä riihen
orsille, puimassa puuvarstoilla, ja puhdistamassa käsinyöritettävällä
viskuukoneella. Aivan pienenä lapsena, kun muuhun en vielä kyennyt, olin joskus
myös keräämässä tähkäpäitä. Niitä kun leikkuumiesten ja naisten jäljille
auttamattomasti varisi. Kaikki yritettiin silloin korjata talteen.
Tämä johtaa ajatukseni nyt Ruutin kirjaan. Jos minun pitäisi
valita kaunis, ylevä ja jopa romanttinen kirja, valitsisin ilman muuta Ruutin
kirjan. Kyllähän Korkea Veisu on kaunis, mutta minulle se on vähän liian imelä.
Minusta Ruutin kirja on jollain tapaa hyvin ajankohtainen kirja.
Siellä puhutaan samoista asioista mitkä nytkin näyttävät olevan ihmisten
puheissa pinnalla. Se puhuu
yhteisöllisyydestä, jota niin kovasti nyt peräänkuulutetaan ja kaivataan.
Perheet ja suvut pitivät yhtä, he huolehtivat niistä joilla oli elämässään
menetyksiä ja suruja. Olen mielessäni kuvitellut ilmapiiriä mikä Booaksen
leikkuuväen keskuudessa vallitsi. Luulen että siellä viihtyivät kaikki,
esimiehestä köyhään vierasmaalaiseen maahanmuuttajanaiseen, joka sai kerätä
tähkiä. Ehkäpä niiden, jotka kovalla äänellä puhuvat maahanmuuttajista
kannattaisi tutustua tarkoin Ruutin kirjaan. Löytyisikö kenties joku vähän lievempi
näkökulma asiaan. Suhtautuminen päivänpolttavaan kysymykseen Thaimaalaisista
marjanpoimijoista, jotka tulevat keräämään meidän teollisuudelle marjoja, voi
saada uuden näkökulman. Kenties tätä Ruutin kirjan avokätiseltä kuulostavaa
avustuspolitiikkaa voisi jotenkin sovittaa jopa Eurokriisiin? Ainakaan Booas ei
näyttänyt kitsastelevan, vaan käytti Efratabondeja siekailematta lunastaessaan Mooabilaisen
Ruutin sukuunsa.
Booaksen ja Ruutin rakkaustarina on vailla vertaansa. Heistä
tuli Kuningas Daavidin esivanhemmat neljännessä polvessa ja tähän sukuun sai
myös Vapahtajamme Jeesus Kristus syntyä. Kannattaa pysähtyä Ruutin kirjan
äärelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti